mei 2020

Na langdurig overleg met iedereen die betrokken is bij het organiseren en het mogelijk maken van het zomerkamp (kampleider, technische dienst, kookstaf, filmploeg, maar ook transport, en leiding) hebben wij, als bestuur, moeten beslissen dat we helaas dit jaar niet op kamp gaan. Wij hadden het liever ook anders gezien en vinden het erg jammer dat het niet door kan gaan.

Naast jonge en enthousiaste leiding die de groepen aansturen op kamp hebben wij ook een ploeg vrijwilligers die voor alle speltakken het eten verzorgt, als technische dienst optreedt, kampleider of filmploeg is. Momenteel zijn veel van onze vrijwilligers werkzaam bij bedrijven die zich aan allerlei voorschriften moeten houden, denk maar aan de 1,5 meter regel, maar ook aan het werken in twee ploegen waarbij er tijdens de wisseling van de ploegen extra wordt schoongemaakt.

Op kamp gaan met zo’n 100 personen is, in de huidige situatie, niet verantwoord.
Het is belangrijk dat wij de veiligheid van uw kind(eren), maar ook van u als ouder, verzorger en onze vrijwilligers kunnen blijven waarborgen. Met betrekking tot alle regels waar wij ons op dit moment nog steeds aan moeten houden. Wel wordt er gekeken of we in de week van kamp een dag kunnen organiseren voor de kinderen om zo toch nog een beetje het gevoel van kamp te kunnen ervaren. Ondanks het dit jaar anders loopt dan anders.

Op dit moment kunnen we nog niet zeggen of het een gezamenlijke dag wordt of dat er per speltak een activiteit plaatsvindt. Hiervan wordt u op de hoogte gehouden. Voor deze dag worden er geen kosten gerekend.

Mocht u als ouders of als kind hier een leuk idee voor hebben laat het ons weten! Dan kunnen wij kijken of het eventueel haalbaar is.

Op dinsdag 21 april heeft de overheid ons van een update voorzien van de versoepeling van een aantal punten zoals het geven van ruimte aan jongeren tot en met 18 jaar voor sport- en bewegingsactiviteiten op verenigingsniveau, waaronder Scouting. Scouting Nederland heeft ons hierop voorzien van informatie, regels en advies om de opkomst te hervatten vanaf 29 april. Daarnaast moesten wij akkoord krijgen van de gemeente Rotterdam aangezien er momenteel een noodverordening geldt.

Het groepsbestuur is hiermee aan de slag gegaan en heeft contact opgezocht met de Scoutingregio Rond de Rotte. Op dinsdag 28 april hebben wij een brief van de wethouder Volksgezondheid, Zorg, Ouderen en Sport Sven de Langen ontvangen dat er een checklist is opgesteld die scoutinggroepen moeten volgen.

Wij hebben aan de hand van de checklist en het advies van Scouting Nederland een protocol opgesteld. Deze is op donderdag 7 mei door de gemeente Rotterdam goedgekeurd.

Alle (jeugd)leden, ouders, verzorgers, leiding en andere vrijwilligers zijn inmiddels geïnformeerd. Het is erg belangrijk dat iedereen op de hoogte is van het protocol en alles wat hierin staat. Mocht u nog niet geïnformeerd zijn, neem dan contact op met het speltak.

U kunt hier de checklist en het protocol teruglezen.

Heeft u vragen over de opkomst of wilt u uw kind(eren) afmelden. Neem dan contact op met het speltak. Afmelden voor de opkomst is natuurlijk geen probleem en verplicht bij verkoudheidsklachten of bij ziek zijn. Laat dit tijdig weten bij de speltakleiding zodat zij hier rekening mee kunnen houden.

Mocht u vragen hebben over het protocol of het beleid van Scouting Nederland, dan kunt u contact opnemen met het groepsbestuur.

Update 6 juni 2020

De overheid heeft onlangs een aantal corona maatregelen versoepeld. Hierop is op 1 juni 2020 de nieuwe noodverordening van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond in werking getreden.

• Jeugdleden van de scouts en explorers hoeven tijdens een spel geen afstand te houden. Mocht het spel zijn afgelopen, dan geldt wel weer de 1,5 meter afstand. Tussen scouts en leiding is altijd 1,5 meter afstand.
  • De stam mag weer draaien. Wel moeten zij 1,5 meter afstand van elkaar houden.
  • De speltakken mogen binnen draaien mocht het slecht weer zijn. Dan moet wel iedereen voordat hij/zij naar binnen gaat zijn/haar handen wassen. Binnensport is niet toegestaan.
  • De speltakken mogen ook buiten het terrein hun opkomst draaien.
  • De speltakken mogen weer eten en drinken uitdelen.
  • Voorbereiden en nabespreken is voor leiding mogelijk. Wel met 1,5 meter afstand van elkaar.

De eerdere afgekondigde maatregelen gelden nog steeds.

Afwijkende opkomsttijden

Speltak Wanneer
Bevers zaterdag 09:30 uur tot 11:30 uur (elke week)
Welpen zaterdag 14:00 uur tot 16:00 uur (elke week)
Kabouters zaterdag 14:00 uur tot 16:00 uur (elke week)
Boy Scouts vrijdag 19:00 uur tot 21:00 uur (elke week)
Girl Scouts vrijdag 19:00 uur tot 21:00 uur (elke week)
Explorers woensdag 20:00 uur tot 21:30 uur (elke week)
Stam donderdag 20:00 uur tot 22:00 uur (elke week)

Zomerkamp

Het zomerkamp van 18 t/m 25 juli 2020 gaat helaas niet door. Zie hier voor meer informatie.