JOTA-JOTI

In de derde volle weekend van oktober vindt het JOTA-JOTI weekend plaats. JOTA staat voor Jamboree On The Air en JOTI voor Jamboree On The Internet. Dit is een activiteit die over de hele wereld plaatsvind en het doel ervan is communicatie te leggen met andere scoutinggroepen zonder te hoeven reizen. Hierbij staat techniek ook centraal.

JOTI 2011 Omdat de Wereld Jamboree maar eens in de 4 jaar is, bedachten een aantal scouts in 1956 om gebruik te maken van de radio om jaarlijks andere scouts van over de hele wereld te ontmoeten. En zo was een jaar later de JOTA geboren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van radio die eigendom zijn van zendamateurs die de scouts begeleiden.

Halverwege de jaren '90 is de JOTI erbij gekomen. Hierbij communiceren scouts via het internet met elkaar en surfen ze op het internet. Het chatten gaat meestal via IRC-kanalen.

De laatste jaren doet helaas de Scouting Prins Hendrikgroep niet meer mee aan de JOTI vanwege te weinig animo. Wel is het plan om weer een keer een JOTA te organiseren.

Ook chatten?

Als scout kan je zelf ook thuis het hele jaar lang meechatten met andere scouts. Hiervoor heb je het programma mIRC nodig. Hieronder volgt een kleine handleiding hoe je online kunt komen.

1. Download mIRC van www.mirc.com en installeer het op je computer.
2. Start het programma op (via bureaublad of Start > Programma's > mIRC > mIRC).
3. Druk op de knop 'Continue' bij de eerste melding over het programma.

Naam invullen

4. Vul een gebruikersnaam en een alternatieve in. Naam en emailadres kan je beter leeglaten.
5. Ga links naar 'Servers' en klik op 'Add'.

Server toevoegen

6. Typ de volgende gegevens over en klik op 'Add'.
7. Selecteer de zojuist aangemaakte server en klik op 'Select'.
8. Klik op 'Connect' om verbinding met de server te maken.
9. Als je verbonden bent krijg je een pop-up met favorieten. Haal het vinkje weg bij 'Pop up favorites on connect' en klik op OK.
10. Om de lijst met kanalen te krijgen druk je op de knop 'Channels List' of typ je in het chatvenster /list.
11. Om een kanaal te betreden dubbelklik je op een kanaal.

Veel plezier!