Scouting in zak en as na brand

In de nacht van zaterdag op zondag is één van de twee gebouwen van scoutinggroep Prins Hendrik tot de grond toe afgebrand. Rond 02.30 uur kwam bij de brandweer de melding binnen dat er brand was bij d scouting aan de Rondgang, maar toen de Hoekse blussers arriveerden, stond de boel al in lichterlaaie en werd snel duidelijk dat aan het gebouw zelf nets meer te redden viel.

“De brandweer heeft zich toen voornamelijk bezig gehouden met het nathouden van het andere gebouw, zodat dit gespaard zou blijven”, aldus een aangeslagen Richard de Snaijer, secretaris van de scouting, die zelf kort na de ontdekking van de brand gewaarschuwd werd en ter plaatse kwam.

Voor de scoutinggroep betekent het afbranden van het gebouw, dat voornamelijk als recreatiegebouw werd gebruikt, een driedubbele slag. Uiteraard is daar het verlies van het gebouw zelf, maar daarnaastlagen in het gebouw alle tenten,touwen en keukengerei, die samen met kampmiddelen, een drive-inn disco en een complete keuken ten prooi vielen aan de vlammen. “We gaan over zes weken met een dikke 70 kinderen
op kamp, maar zitten nu helemaal zonder spullen. We moeten gaan kijken of we op korte termijn spullen geschonken of te leen kunnen krijgen, zodat de kampweek in ieder geval door kan gaan”, aldus De Snaijer.

Overigens betekent het verlies van het gebouw ook een financiële tegenvaller voor de scouts: ‘Komende week hadden we onze laatste opkomst voor de zomer gehad en daarna verhuren we de gebouwen aan scoutingverenigingen die in Hoek van Holland op kamp komen, dat is altijd een belangrijke bron van inkomsten voor ons. Maar omdat het water en licht nu is afgesloten en omdat we een gebouw minder hebben, is er nu eigenlijk niets te verhuren”, blikt De Snaijer somber vooruit.

Overigens is het niet de eerste maal dat de Hoekse scouts door brand worden getroffen. In 1986, toen de scouting verhuisde vanaf de Kolendijk naar de Rondgang, brandde aan de Kolendijk een gebouw af en net na de verhuizing werd aan de Rondgang één van de originele barakken van de RVS door vlammen met de grond gelijk gemaakt. Over de precisie oorzaak van de brand is nog niets bekend, maar er wordt serieus met brandstichting rekening gehouden. De politie vraagt mensen die zaterdagnacht bij of rond de Rondgang iets verdachts hebben gezien dat met deze zaak te maken kan hebben, zich te melden.

Of deze derde brand het einde van de scouting betekent? Richard de Snaijer weet het niet: “Deelraadsvoorzitter Theo van Eijk heeft mij toegezegd dat dit geen reden mag zijn dat de scouting niet verder kan. Veel zal afhangen van de gesprekken met de deelgemeente en van de opbrengsten van eventuele acties die we op gaan zetten. Daarnaast zullen bijdragen van derden heel belangrijk zijn”. Opvallen detail is dat de gesprekken die De Snaijer deze week met de deelgemeente voert juist gaan over de verhuizing van de scoutinggroep, die elders in de Rondgang een onderkomen zou moeten gaan krijgen.
“De insteek van dit gesprek zal inderdaad nu wel anders zijn” verwacht De Snaijer.

Bron: De Hoekse Krant 23-06-2005