Scoutinggebouw Hoek van Holland in vlammen opgegaan

In de nacht van zaterdag 18 en zondag 19 juni is een scoutinggebouw van de Prins Hendrikgroep in Hoek van Holland in vlammen opgegaan. Van het houten gebouw en de inventaris is niets anders over dan as en verwrongen leidingen. Een tweede gebouw liep flinke waterschade op. De brand, die rond half drie werd ontdekt, is waarschijnlijk het gevolg van brandstichting. De technische recherche moet nog nader onderzoek verrichten.

De scoutinggroep heeft de laatste jaren steeds vaker overlast van rondhangende jongeren. Regelmatig worden er brandjes gesticht of materialen vernield. Omdat het gebouw in het bos staat, is er bijna geen sociale controle. De scoutinggroep heeft er van alles aan gedaan om schade te voorkomen. Zo is recentelijk een container gekocht om de palen voor het pionieren in op te slaan.

De Prins Hendrikgroep is nog extra gedupeerd omdat ook veel materialen zoals tenten en kookgerei in het gebouw lagen opgeslagen. Over enkele weken gaat de groep met ca 100 jeugdleden op kamp naar Veldhoven. Dit moet natuurlijk gewoon doorgaan, maar voor die tijd zal er nog heel wat geregeld en gedaan moeten worden. Ook voor de andere scoutinggroepen die deze zomer gebruik maken van het clubhuis moet een alternatief worden gezocht.

Dit weekend is er al contact geweest met Dhr. Van der Houwen en Dhr. Van Eyk van de deelgemeente, die de situatie ter plaatse in ogenschouw kwamen nemen. Vanwege de herinrichtingsplannen van de Rondgang in Hoek van Holland, zou de scouting over circa 2 jaar verhuizen naar een locatie dichter bij het dorp. Wellicht zullen deze plannen nu in een versneld tempo worden gerealiseerd. Morgen gaat het scoutingbestuur hierover in onderhandeling met de deelgemeente, die al heeft toegezegd alle medewerking te zullen verlenen om de Scouting uit de brand te helpen.

Bron: Westlandse Courant 20-6-2005